Main Article Content
Abstract
Sejumlah arca penjaga baik utuh maupun fragmentaris merupakan bagian dari banyak peninggalan periode klasik di Padang Lawas. Sejumlah objek arca penjaga yang ditemukan di area ini diketahui diwujudkan mengenakan jenis pakaian dengan motif yang beragam. Penelitian ini bertujuan mengidentifikasi variasi motif pakaian arca-arca penjaga dari Kompleks Kepurbakalaan Padang Lawas. Metode penelitian yang diterapkan adalah metode kualitatif yang digabungkan dengan studi komparasi terhadap busana arca sejenis dan motif tekstil lokal Sumatra Utara. Lokasi pengumpulan data penelitian merupakan lokasi asal dari ditemukannya arca-arca penjaga yang tersebar di Situs Bahal, Candi Sitopayan, dan Candi Sipamutung. Hasil penelitian menunjukkan motif busana arca penjaga dari Padang Lawas lebih beragam dari arca sejenis dari wilayah lain di Sumatra dan Jawa. Busana arca penjaga dikelompokkan menjadi tiga jenis motif, motif busana A dan B terdapat di Kompleks Bahal dan Candi Sitopayan, dan motif busana C terdapat pada busana arca penjaga dari Candi Sipamutung. Berdasarkan analisis komparasi yang dilakukan terdapat kemiripan busana arca penjaga dari Padang Lawas dengan motif tekstil dari India dan Jawa serta motif dasar ulos dari Sumatra Utara khususnya Batak Angkola-Mandailing.
Both intact and fragmentary, guardian statues are part of the many relics from the classical period in Padang Lawas. The guardian statues in this area are depicted wearing various types of clothing with diverse motifs. This research aims to identify variations in the clothing motifs of guardian statues from the Padang Lawas Temple Compounds. The research method applied is a qualitative method combined with a comparative study of similar sculpture clothing and local textile motifs of Sumatra Utara. The location of research data collection is the origin of the discovery of guardian statues scattered at the Bahal Site, Sitopayan Temple, and Sipamutung Temple. The research results showed that the clothing motifs of the guardian statues from Padang Lawas were more diverse than similar statues from other regions in Sumatra and Java. The clothing of the guardian statues is grouped into three motifs: motifs A and B from the Bahal Site and the Sitopayan Temple, and motifs C are shown on the clothing of guardian statues from the Sipamutung Temple. Based on the comparative analysis, there are similarities in the clothing of the guardian statues from Padang Lawas with textile motifs from India and Java and the basic motifs of ulos from Sumatra Utara, especially the Angkola-Mandailing Batak.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Kapata Arkeologi by Balai Arkeologi Maluku. Permissions beyond the scope of this license may be available at Copyright Notice.
References
- ArcGIS Database. (2019). GEBCO 2019 Basemap (NOAA NCEI Visualization). Retrieved April 2, 2020, from ArcGIS Hub website: http://hub.arcgis.com/datasets/
- Barnes, R. (2004). Indian Textile for Island Taste: Gujarati Cloth in Eastern Indonesia. Ars Orientalis, 34, 134–149.
- Bennet, J. (2019). ʿI lm or fashion ? The question of identity in the Batik Designs of Java. In S. Akkach (Ed.), Ilm: Science, Religion and Art in Islam (pp. 157–180). Adelaide: University of Adelaide Press.
- Bhattacharyya, B. (1958). The Indian Buddhist Iconography: Mainly Based on the Sādhanamālā and Cognate Tāntric Texts of Rituals (2nd ed.). Calcutta: Firma K. L. Mukhopadhyay.
- Dakung, S. (1982). Ulos. Jakarta: Direktorat Jenderal Kebudayan, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
- Dowson, J. (1879). Classical Dictionary of Hindu Mythology and Religion, Geography, History, and Literature. London: Trübner & Co., Ludgate Hill.
- Dwikurniarini, D., Murdyastomo, A., & Ririn. (2013). Akulturasi Batik Tradisional Jawa dengan Cina. Informasi, 39(2), 1–14.
- Erlyana, Y. (2016). Kajian Visual Keragaman Corak pada Kain Ulos. Jurnal Dimensi DKV Seni Rupa Dan Desain, 1(1), 35–46.
- Hall, K. (1996). The Textile Industry in Southeast Asia, 1400-1800. Journal of the Economic and Social History of the Orient, 39(2), 87–135.
- Izza, N. A., Sya’adah, N. A., & Melvidiani. (2020). Karakteristik Kepala Kala di Sumatra: Tinjauan Arkeologi Seni. Purbawidya, 9(2), 131–148.
- Juliana, N. (2015). Ragam Hias Ulos Sadum Mandailing. Jurnal Keluarg Sehat Sejahtera, 13(1), 49–55.
- Kerlogue, F. (2005). Jambi batik: A Malay tradition? Indonesia and the Malay World, 33(96), 183–204.
- Klokke, M. J. (2014). The Padang Lawas Makaras and Javano-Sumatran Relationships in Art. In History of Padang Lawas II Societies of Padang Lawas (Mid 9th–13th century CE) (pp. 128–139). Paris: Cahier d’Archipel 43.
- Lestari, T. (2010). Mengenal Ulos (N. Simbolon, Ed.). Banda Aceh: Balai Pelestarian Sejarah dan Nilai Tradisional.
- Mulia, R. (1980). The Ancient Kingdom and the ruins of Padang Lawas (North Sumatra). Berita Pusat Penelitian Arkeologi Nasional, 14, 1–36.
- Nasoichah, C., Susilowati, N., Oetomo, R. W., Setiawan, T., & Soedewo, E. (2017). Berita Penelitian Arkeologi 31: Sumber-sumber Tertulis Beraksara Angkola-Mandailing di Kan. Mandailing Natal, Kab. Tapanuli Setalan, dan Kab. Padang Lawas Utara. Medan: Balai Arkeologi Sumatra Utara.
- Paraswati, E. (2014). Kain Sebage. Corak: Jurnal Seni Kriya, 3(2), 123–128.
- Perret, D. (2014). History of Padang Lawas North Sumatra II: Societies of Padang Lawas (Mid-Ninth-Thirteenth Century CE). In Cahier d’Archipel 43. Paris: Cahier d’Archipel 43, École des hautes études en sciences sociales.
- Purwanti, R., & Siregar, S. M. (2016). Sejarah Songket Berdasarkan Data Arkeologi. Siddhayatra: Jurnal Arkeologi, 21(2), 97–105.
- Reichle, N. (2007). Violence and Serenity: Late Buddhist Sculpture from Indonesia. Honolulu: University of Hawai’i Press.
- Sardjono, S. S. (2017). Tracing Patterns of Textile in Ancient Java (8th-15th Century) (Doctoral dissertation, UC Berkeley). Doctoral dissertation, UC Berkeley.
- Sarwono. (2005). Motif Kawung sebagai Simbolisme Busana Para Abdi dalam Wayang Kulit Purwa Gaya Surakarta. Harmonia Journal of Arts Research and Education, 6(2).
- Schnitger, F. M. (1937). The Archaeology of Hindoo Sumatra. Leiden: E. J. Brill.
- Sedyawati, E., Santiko, H., Djafar, H., Maulana, R., Ramelan, W. D. S., Wurjantoro, E., & Utomo, B. B. (2014). Candi Indonesia II: Seri Sumatera, Bali, Kalimantan, Sumbawa. Jakarta: Direktorat Pelestarian Cagar Budaya dan Permuseuman, Direktorat Jenderal Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
- Setianingsih, R. M. (2001). Vairocana dan Amitabha, Emanasi Buddha di Padang Lawas, Sumatera Utara. Berkala Arkeologi Sangkhakala, 09, 91–100.
- Utomo, B. B. (2016). Pengaruh Kebudayaan India dalam Bentuk Arca di Sumatra. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
- Wahyudi, D. Y., & Jati, S. S. P. (2018). Gaya Seni Arca Dwarapala Raksasa Kadiri, Singhasari & Majapahit. Sejarah dan Budaya, 12(2), 180–193.
- Wahyudi, W. R. (1995). Beberapa Indikator Penggunaan “Tekstil” dan Pakaian pada Masa Prasejarah di Indonesia. Depok: Research report, Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia.
- Zilberg, J. (2012). Textile History in Stone: The Case of the Muarajambi Prajnaparamita. Seloko, 1(2), 211–258.